Home Sweet Home: House Progress 1

Ini adalah entry bergambar mengenai renovation progress untuk fasa awal. MH adalah sangat busy membuat photocopy lay-out plan untuk tukang rumah dan kontraktor yang berkaitan - wiring etc. Ini tips yang bagus, biarlah bersusah sikit, tapi dapat memudahkan kerja dan elak kekeliruan kemudian hari. Kontraktor nak sedia quotation pun senang.
 
Projek dimulakan dengan  marking the plots. Kami memang kena berada di site sepanjang proses ini kerana mereka perlu re-confirm banyak perkara semasa marking ni especially on the size and usage for each space. Pening juga kepala mereka sebab ada spec kami yang agak luar biasa dari kelaziman. So kenalah explain banyak kali untuk elak kesilapan.
 
Marking dengan kayu dan benang khas
Dimulakan dengan persiapan untuk naikkan beam. Lepas marking dengan kayu, mereka gali pula ruang untuk beam dan dinding. Masa ni suspense juga sebab nampak ruang-ruang tu kecil je...muat ke nanti?

Macam plot tanah kubur pulak

Macam tanah bendang pun ada

Work in progress. 2 orang wanita tu jadi supervisor hehehe

 
Barang-barang mula dihantar
My father in law - project manager
MH tak habis-habis mengukur



2 gambar last yang paling penting - mak buyung dengan si kenit pun ber'camping' dekat site untuk bagi moral support kepada MH hehehe. Seronok juga ada aktiviti macam ni, pengalaman kata orang. That's all for now. Nak tulis panjang-panjang pun tak guna sebab I don't really know the construction term =) So enjoy the pics!

Comments